V light alebo nízkotučnej verzii nájdeme veľa druhov potravín ale vedeli ste, že light potraviny Vám nepomôžu schudnúť?

Čo sú to light potraviny?

V light alebo nízkotučnej verzii nájdeme veľa druhov potravín – mlieko, jogurty, syry, majonézy, dressingy, čokolády, zmrzliny, rôzne nápoje, sušienky a iné. Ide o potraviny, ktoré majú znížený podiel tuku. Logicky sa ponúka, že menej tuku nám pomôže pri chudnutí. Je to však naozaj tak?

Vyhlásite vojnu tuku a v obchode košík naplníte nízkotučnými syrmi a mliekami, jogurtmi s 0 % tukom, light maslami, majonézou a tešíte sa, ako kilá pôjdu pekne dolu. Sklameme vás, k štíhlej postave vám  to nepomôže. Ide predovšetkým o skvelý marketingový ťah a o istú módnu light vlnu.

Navyše na rozdiel od pojmov nízkotučný a nízkokalorický nie je označenie light slovenskými zákonmi nijako zvlášť limitované. Výrobcovia si teda nemusia lámať hlavu, aké produkty označiť za light.

Ako je to teda naozaj?

Do nízkotučných jogurtov sa navyše kvôli získaniu typickej jogurtovej textúry, konzistencie a na zvýraznenie a vylepšenie chuti pridávajú rôzne škroby, stabilizátory, umelé sladidlá, antioxidanty, želatína či iné zahusťovadlá, aby daný výrobok bol konzumovateľný, chutný a paradoxne sladký. To už ale má daný výrobok ďaleko od zdravej výživy hodnotnej pre náš organizmus. Pridanie škrobov či iných sacharidov môže spôsobiť aj fakt, že mnohé tzv.  nízkotučné výrobky majú vyššiu energetickú hodnotu než bežné. Pokiaľ však zatúžite po nejakom výrobku light, pozorne si preštudujte etiketu s jednotlivými nutričnými hodnotami.

Light produkty často zvádzajú na to, že ich budete jesť vo veľkom. Okrem toho netučné a nízkokalorické potraviny spravidla  nezasýtia a neuspokoja chute, takže už pol hodinu po takejto desiate budete rozmýšľať nad tým, čo ešte zobnúť.

Tuky sú dôležité  aj počas chudnutia

Tuky majú v našej strave nezastupiteľné miesto, ale v správnom množstve a hlavne zložení. Zatiaľ čo v celom západnom svete „ordinuje“ väčšina lekárov a výživových poradcov svojim klientom low fat stravovanie (teda s nízkym obsahom tuku), postupne prichádza zmena a mnohí odborníci na výživu menia svoj pohľad na tuky. Tento rok dokonca Švédsko ako prvá západná krajina odmietla populárnu dogmu nízkotučného stravovania v prospech low-carb high fat stravovania (teda málo sacharidov, veľa tuku). Nízkosacharidovú, ale „tučnú“ stravu odporúčajú ako vhodnú aj pre ľudí, ktorí trpia obezitou a chcú schudnúť.

 

Ktoré tuky sú vo výžive najdôležitejšie?

Mgr. Martin Čupka: „Na úplnom čele sa nachádza rybí olej, ktorý je doslova drahokamom čo do obsahu biologicky cenných látok. Jedná sa o omega-3 mastné kyseliny s dlhým reťazcom, ktorých pomer oproti omega-6, omega-9 a iným je rozhodujúci pri všetkých metabolických a hormonálnych procesoch v našom organizme. Tento pomer by mal byť v ideálnom prípade 1:1 maximálne 1:3, avšak súčasné návyky obyvateľstva a ponuka stravovacích zariadení spojená s pretlakom sacharidových pokrmov posúva tento pomer do až na 1:25, prípadne na strašidelných 1:50 v prípade pravidelnej návštevy fast-food domčekov.“

Ďalšie prospešné tuky a ich odporúčané množstvo pre dospelého človeka:

kokosový olej, asi 2PL / deň
panenský olivový olej, asi 30ml / deň
obyčajné maslo, asi 30g / deň,
semiačka ľanové, sezamové a iné semená, asi 2 PL / deň
orechy vlašské, mandle a iné orechy, asi 3 PL / deň

Neverte automaticky reklamám, vždy starostlivo sledujte etikety a vyberajte podľa zloženia každého výrobku. Len tak sa totiž môžete presvedčiť, čo všetko výrobok obsahuje a či je pre vás vhodný.

Jediná spoľahlivá cesta k peknej,  štíhlej postave a zhodeniu nadbytočných kilogramov vedie cez celkovú zmenu životného štýlu, zmenu stravovacích návykov a pravidelný pohyb.  Akékoľvek uľahčenie či skrátenie si tejto neľahkej cesty k vytúženému cieľu nevedie.

You Might Also Like