Viete, kde vlastne sa nachádzajú zdravé tuky? Počuli ste už o masle Ghee? Ukážeme Vám, ako si ho pripravíte doma.

Vyhýbate sa tukom, aby ste schudli tie, čo sa vás držia okolo pása? Robíte chybu. Tuky sú dôležitou súčasťou správne vyváženého jedálnička. Dôležité však je vyberať si také, ktoré sú nášmu telu prospešné. A máte pravdu, tlačenka to nebude.Tuk je prirodzenou zložkou potravín živočíšneho aj rastlinného pôvodu. Niektoré ho obsahujú menej, iné viac, o niektorých by ste ani nepovedali, že tvorí tak výrazné percento ich objemu. Delia sa na nenasýtené a nasýtené mastné kyseliny. V rámci zdravého životného štýlu preferujeme nenasýtené.

Rozpustné v tukoch sú vitamíny A, D, E a K (zapamätáte si to podľa pomôcky DEKA) a tiež napríklad lykopén, zložka, ktorú obsahujú napríklad rajčiaky a chráni náš zrak a pleť. Preto je vhodné pridávať oleje a tuky do šalátov aj iných jedál a nebáť sa ich.

 

1. Avokádo

Avokádo patrí k najtučnejším potravinám rastlinného pôvodu. Až 77% jeho kalórií tvoria tuky. Konzumácia avokáda podľa štúdií prispieva k znižovaniu hodnôt zlého cholesterolu, navyše je skvelou zložkou zelených smoothie.

2. Kokos

Z plodov kokosu využívame niekoľko produktov. Kokosová múčka do koláčov bola kedysi jedinou dostupnou surovinov z tohto exotického ovocia. V súčasnosti zoženiete aj kokosové lupienky, kokosvú vodu, smotanu, ale aj celé plody mladých kokosov, z ktorých fantasticky chutí kokosové “mäso” – nestuhnutá dužina.

Kokosová smotana je skvelou náhradou tej klasickej aj pre vegánov, kokosové mlieko je výborná alternatíva do ovsenej kaše, lyžička kokosového tuku rozpustená v káve ju premení na účinný metabolický booster.

Na kokosovom oleji môžete opiecť proteínové palacinky či praženicu, vaše telo sa vám len poďakuje. Obsahuje celý rad minerálov a zdraviu prospešných látok, dezinfikuje ústn dutinu, pri vonkajšej aplikácí pôsobí proti ekzémom a upokojuje podráždenú kožu.

3. Orechy

Orechy patrili od nepamäti k významnej zložke jedálnička. Už v období lovcov a zberačov patrili spolu s bobuľovým ovocím k zdrojom vitamínov a minerálov nevyhnutných na správne fungovanie organizmu. Orechy z našich zemepisných šírok

4. Arašidové maslo

Arašidy nie sú v skutočnosti orieškami, ide o strukovinu. Preto sme ich nezaradili k predchádzajúcemu bodu. Výborná pochúťka naslano aj nasladko, skvelá alternatíva známej orieškovej nátierky, ale aj nezdravých dezertov. To je arašidové maslo, produkt z pomletých semiačok podzemnice olejnej.  Máme však na mysli také, ktoré obsahuje čisté pomleté arašidy, nie presladené výrobky, ktoré majú mizivé percento skutočných arašidov v obsahu.

5. Maslo ghee

Maslo ghee je známe v našich končinách aj pod pojmom prepustené maslo. Vyrába sa z klasického masla tak, že sa postupným zohrievaním a usádzaním oddelí voda a laktóza od tukovej usadeniny, ktorá sa následne využíva v studenej kuchyni aj na varenie.

Na takomto masle môžete vysmážať a nemusíte sa báť vzniku karcinogénov, jeho konzumácia podporuje znižovanie cholesterolu, vysokého krvného tlaku, priaznivo pôsobí na nervový systém, vlasy, pokožku a nechty.

Ako si pripraviť domáce maslo ghee? 

6. Plnotučné mlieko

Nízkotučné mlieko a mliečne produkty sú často súčasťou jedálnička, ktorý slúži na redukciu hmotnosti. V plnotučnom kravskom mlieku, ideálne získanom priamo od farmára, sa však nachádza množstvo vitamínov a minerálov, ktoré sú prospešné pre naše telo a ak preferujete iba nízkotučné produkty, zbytočne sa o ne oberáte. Doprajte si ho napríklad do kávy v malom množstve alebo ním zjemnite raňajkové smoothie.

7. Grécke jogurty

Grécky jogurt sa narozdiel od bežného “slovenského” jogurtu vyznačuje pevnejším skupenstvom a hustejšou konzistenciou. Tzaziki, príloha známa z gréckych taverien je skvelá pochúťka na letný olovrant. Vyskúšajte.

8. Mastné ryby

Losos či sardinky patria na náš stôl aspoň raz do týždňa. Tuky obsiahnuté v rybom mäse ponúkajú nášmu telu široké spektrum látok prospešných na správne fungovanie nervovej sústavy, pevné kosty, zuby, nechty, odolné svaly, prispievajú k správnej regenerácií tkanív. Doprajte si ich na obed, v kombinácií so zmesou zelených šalátov alebo s mrkvovým pyré v zimnom období.

9. Olejnaté semená

Semená olejnatých rastlín patria k zložkám potravy, ktoré dokážu aj v malých gramážach dodať do tela množstvo zdraviu prospešných látok. Stačí pol hrste slnečnicových semien na šalát alebo puding z chia semienok ako olovrant, s množstvami to zase nepreháňajte.

10. Rastlinné oleje

Olivový olej, olej z ľanových semienok, olej z jadier vlašských orechov, lieskovcový olej, sezamový olej, je ich naozaj veľa a každý má okrem špecifickej chute a zloženia aj iné účinky na náš organizmus. Niektoré obsahujú rôzne kyseliny, ktoré ovplyvňujú chemické procesy v našom tele, preto by sa mali používať striedmo (napr. ľanový) po pár kvapkách.

You Might Also Like