Viete, aké sú príčiny a následky obezity a nadváhy? Poradíme Vám, ako preventívne bojovať proti tuku vo vašom tele.

Obezita, nadváha a tučnota sú skoro rovnaké pojmy. Líšia sa jedine vo výške BMI Indexu. Nadváha je definovaná pri BMI indexe 25 – 30. Obezita je definovaná pri BMI indexe od 30 – 40 a viac. Stupne obezity sa ešte delia aj na: 1. Stupňa, 2. Stupňa (závažná), 3. Stupňa (ťažká/morbídna).  Označujú vysokú váhu ku pomeru výšky tela. Ak je Váš denný príjem energie väčší, ako jej výdaj, potom dochádza ku zvyšovaniu hmotnosti .

Príčiny obezity a nadváhy:

  1. Genetika
  2. Tehotenstvo
  3. Po pôrode
  4. Dospievanie
  5. Meno pauza
  6. Nástup do práce
  7. Odchod na dôchodok
  8. Po operácií, či zranení
  9. Ukončenie pravidelnej pohybovej aktivity

Veľa jedla + málo pohybu = obezita/nadváha. Toto je zákon, ktorému sa vyhnúť nedá, ak nezmeníte svoj životný štýl!

Následky obezity a nadváhy

Následky obezity a nadváhy sú už signál keď človek, nie len so svojou hmotnosťou, ale aj so zdravím musí niečo urobiť. Ešte stále nie je neskoro, avšak ak zanedbáte aj naďalej tieto príznaky a choroby, tak sa vystavujete veľkému riziku ohrozenia svojho života.

  •   Cukrovka
  •   Zvýšený cholesterol v krvi
  •   Vysoký krvný tlak
  •   Kardiovaskulárne ochorenia
  •   Zvýšené riziko nádorových ochorení
  •   Znížená imunita
  •   Poruchy plodnosti
  •   Bolesť kĺbov
  •   Pálenie záhy
  •   Hemoroidy
  •   Depresie

Na Slovensku trpí nadváhou až 22 % žien a 25 % mužov. Nepatríte náhodou medzi nich? Ak áno, je na čase s tým niečo urobiť!

Zdravá výživa

O zdravej výžive a zdravom životnom štýle je na celom internete toho mnoho popísané, ale veľa informácií je omyl a vo veľa prípadoch zdraviu škodlivé klamstvo. Bežný človek nemôže vedieť či je daná diéta zdravá alebo nie.

Bližšie sa povenujeme strave, aby problém obezita, nadváha a tučnota nemuseli vôbec nastať.

Prevencia nadváhy:

Všetky zmeny ktoré tu popíšeme, sa nedajú realizovať zo dňa na deň. Utrpeli by ste šok, za ktorý si telo vypýta svoju daň neskôr. Všetko chce čas, postupnosť a hlavne dodržiavanie. Pokiaľ ešte netrpíte nadváhou, tak to budete mať jednoduchšie.

  1. Strava poctivo 5 krát za deň
  2. Raňajky – základ dňa, bielkovinový základ
  3. Desiata  – taktiež bielkoviny
  4. Obed – najlepšie kombinácia mäso + zelenina
  5. Olovrant – ovocie/zelenina
  6. Večera – zložené sacharidy
  7. Pitný režim – 4 deci čistej vody na 10 kilogramov Vašej hmotnosti, max. 0,5 l čaju
  8. Pohyb – cielený, necielený
  9. Žiadny alkohol

Liečba obezity a nadváhy

Najdôležitejšie je pri liečbe pacientovo odhodlanie. To je prvý krok ku úspešnému a zdravému schudnutiu. Kritériá ktoré sú potrebné pri liečbe obezity a nadváhy sú presne dané na Váš prípad lekárom alebo odborne vyškolenou osobou.

Liečba:

  1. Zmena stravovacích návykov
  2. Zmena celkového životného štýlu
  3. Cielený pohyb/aktivita
  4. Prípadne farmakoterapia

Základ je v zmene stravy. Ako píšeme vyššie pri prevencii, tak má vyzerať strava pri zdravom chudnutí, pokiaľ si nie ste istý, vyplňte náš dotazník a my Vás kontaktujeme s tým, že Vám individuálne pomôžeme. So stravou ide ruka v ruke aj pitný režim, preto prepočítajte si Vaše číslo správneho pitného režimu a postupne ho vybudujte a každý deň dodržiavajte. Cielený pohyb znamená, športová, alebo iná aktivita aspoň dvakrát do týždňa, minimálne po pol hodine.

Vždy si vyberajte niečo čo je Vám blízke a z čoho budete mať radosť. Nemá zmysel robiť niečo proti svojej vôli, vtedy nikdy nedosiahnete uspokojivý efekt chudnutia. Farmakoterapiu musí určiť presne lekár. Výživové doplnky sú veľmi vhodné pomôcky pri redukcii hmotnosti, pretože podporujú metabolizmus a zároveň dopĺňajú všetky živiny ktoré telo potrebuje.

You Might Also Like