Vedci zistili, ako mozog reaguje na beh a že schopnosť dostať sa „vysoko“ počas behu v nás môže byť pevne zakorenená.

 

Spúšťač – endorfíny

Prírodné doma pripravené opiáty – endorfíny sú chemikálie, ktoré pôsobia veľmi podobne ako ich lekársky zostrojená kópia – morfín. Bežci ťažili z ich účinkov vytvárajúcich dobré pocity už celé desaťročia, ale až v roku 2008 nemeckí výskumníci použili na bežcoch skenovanie mozgu a boli schopní presne identifikovať, odkiaľ pochádzajú. Vedci zistili, že u jedincov chrlili počas dvojhodinových behov endorfíny prefrontálne a limbické oblasti. Čím väčšia bola v týchto oblastiach mozgu vlna endorfínov, tým väčšie pocity eufórie bežci zaznamenávali.

Dosiahnite to

Poháňajte sa – usilovne, ale neprežeňte to. Endorfíny sú liekmi na utíšenie bolesti tvorené ako reakcia na fyzické nepohodlie, tvrdí Matthew Hill, Ph.D., z University of Calgary’s Hotchkiss Brain Institute. Ale to neznamená, že by váš beh mal byť neznesiteľný.Potrebujete si nájsť príjemný bod (tempo behu), ktorý je pre vás pohodlne náročný.

V nemeckej štúdii boli napríklad jedinci skúsenými bežcami, pre ktorých dvojhodinový beh rýchlosťou 6-7 míľ za hodinu nebol jednoduchý, ale ani príliš náročný. „Väčšina bežcov, s ktorými som pracovala, pociťovalo endorfíny vtedy, ak svoj telá hnali, ale zvyčajne nie pri maximálnom úsilí“, hovorí Cindra S. Kamphoff, Ph.D., z Minnesota State University. Krátky bežný beh pravdepodobne nevyprodukuje dostatočný diskomfort, ktorý by spustil lavínu endorfínov. A naopak, ak sa pokúsite o tempo alebo vzdialenosť, ktoré sú pre vás príliš agresívne, pravdepodobne vás príliš premôže snaha cítiť sa dobre. Aj keď sú endorfíny silné, nedá sa nimi ignorovať zranenie alebo prekonať nedostatok tréningu.

Pripojenie sa k ostatným môže tiež pomôcť: štúdia z Oxford University oznámila, že u veslárov, ktorí cvičili spolu, sa významne zvýšilo uvoľňovanie endorfínov v porovnaní so sólovými veslármi. Ak idete sami, môžete vyskúšať beh so sluchátkami: výskum ukázal, že počúvaním vašej obľúbenej hudby môžu endorfíny dosiahnuť vrchol.

Spúšťač – endokanabinoidy

Endorfínom sa dostáva veľa pozornosti, ale naše telo pumpuje aj endokanabinoidy, ktoré sú prirodzene syntetizovanou verziou THC, chemikálie zodpovednej pocit, ktorý tvorí aj marihuana. Najpreskúmanejší endokanabinoid tvorený v tele – anandamid – vytvára pocity pokoja. Endorfíny sa môžu tvoriť len špecializovanými neurónmi, ale endokanabinoidy je schopné tvoriť veľmi veľa buniek v tele, čo znamená, že majú možnosť viac ovplyvniť váš mozog.

Získajte ich

Predpokladá sa, že tvorbu endokanabinoidov ovplyvňuje silnejšie stres, ako bolesť. Rozlišovanie medzi fyzickým stresom a nepohodlím počas behu je takmer nemožné. To znamená, že rovnaký mechanizmus, ktorý spúšťa endorfíny, môže tiež spúšťať endokanabinoidy: náročný workout. Raichlen tvrdí, že bežanie pri 70 až 85 percentách vašej maximálnej srdcovej frekvencie v závislosti od veku je optimálne na vyhrotenie hlavného stresového hormónu kortizolu a tvorbu endokanabinoidov.  Hillov výskum naznačuje, že v malých dávkach môže aj duševný stres zvýšiť tvorbu endokanabiboidov. Takže predpreteková nervozita by mala byť prínosná. Avšak chronický stres môže tento účinok utlmiť.

To môže byť jeden z dôvodov, prečo Cecilia J. Hillard, Ph.D. zistila, že ľudia potrebujú pre optimálnu tvorbu endokanabinoidov osem hodín nočného spánku. A čo viac, jej výskum ukazuje, že hladina endokanabinoidov je trojnásobne vyššia ráno, ako keď idete spať.  Aj keď neexistuje vedecký dôkaz, môže to znamenať, že ranným behom skôr dosiahnete bežecké „vytŕženie“ ako poobedným alebo večerným behom. Nastavte si budík, stojí za to experimentovať!

You Might Also Like