Štúdie dokazujú, že správny pitný režim pri chudnutí je jedným zo základných predpokladov účinnej redukcie váhy.

Pitný režim a niekoľko zaujímavostí

Dehydratácia – nezahrávajte sa s ňou!

Nedostatok tekutín vnímajú najviac zo všetkého mozgové bunky. Vtedy dochádza k bolestiam hlavy až poruchám psychiky. Väčšie nedostatky vody vedú k poklesu fyzickej a psychickej výkonnosti, pocitu slabosti, nevoľnosti až kŕčom.  Dehydratácia môže nastať kedykoľvek počas roka, nie len v letných a teplých mesiacoch. Suchoty v zimných mesiacoch možu telo dehydrovať oveľa rýchlejšie ako v teplých dňoch.

!Keď je človek dehydrovaný, má tendenciu sa prejedať a tým samozrejme prijímať viac kalórii!

Pitie studenej vody pomáha spaľovať kalórie

Pitie studenej vody môže naozaj telu pomôcť vášmu telu spáliť viac kalórií. Pýtate sa prečo? Po vypití studeného pohára vody telo vydáva väčšiu energiu na vyrovnanie vašej vnútornej telesnej teploty. Tým sa spaľujú kalórie – zásoby energie. Vypitím 1 litra studenej vody počas celého dňa vaše telo spáli až 70 kalórií.

Koľko vody vypiť pri chudnutí?

Mali by sme vypiť skoro polovicu svojej telesnej hmotnosti v decilitroch (dcl). Čiže ak vážite 80 kg, za deň by ste mali vypiť 30 najviac 40 dcl čistej vody. Alebo existuje výpočet, v ktorom vašu aktuálnu hmotnosť vynásobíte číslom 35. Týmto výpočtom získate koľko vody v mililitroch (ml) by ste mali za bežných podmienok počas dňa vypiť. Avšak toto číslo sa pohybuje ľubovoľne. Jednoducho, správny pitný režim závisí je naozaj veľmi individuálny. Napríklad človek, ktorý sa viac potí, športuje alebo cvičí pravidelne, by mal vypiť toho viac ako ten, ktorý počas dňa sedí v kancelárii.

Voda obsiahnutá v potravinách

Vodu však do seba nemusíme dostať len vo forme tekutín, ale taktiež prostredníctvom potravín. Obsah vody v potravinách je značne premenlivý. Zastupuje množstvo okolo 50 – 90%. Avšak pri skladovaní a technologických procesoch dochádza k zmenám obsahu vody. Dôležitejší než samotný obsah vody v potravine je jej dostupnosť. Napríklad také paradajky, melón, zelená paprika a uhorka obsahujú vyše 90% vody.

Pite menej a častejšie

Zlaté pravidlo menej a častejšie neplatí len pri vyváženej strave, ale aj v pitnom režime pri chudnutí. Keď pijete čistú vodu v menších dávkach a častejšie počas celého dňa, je to oveľa lepšie ako vypiť veľké množstvo vody naraz. Piť vodu napríklad len na raňajky, obed a večeru patrí medzi základné chyby pri chudnutí.

Ak váš pitný režim predstavuje 2,5 litra vody a vy ich vypijete skrz 5 pollitrových pohárov, tak telo zvládne riadne spracovať len časť z dávky. Zbytok vami len prejde a vymočíte ho.

Ak pijete menej a častejšie a dennú dávku 2,5 litra vody si rozdelíte na 8 3-decových pohárov, tak vaše telo dokáže vodu vstrebať a rozložiť ju do tých miest, kde ju v danej chvíli najviac potrebuje.

Kedy piť?

Nevhodné je prijímať veľké množstvo tekutín počas konzumácie potravín. Znižuje to efektívnosť a sťažuje to tráviace procesy v tele. Pri správnom a pravidelnom prijímaní tekutín by človek nemal pocítiť smäd.

Veľmi dobré je vypiť 2-3 dcl pohár čistej vody ráno na lačný žalúdok a počas dňa medzi jedlami.  Štúdie dokazujú, že dodržaný pitný režim pred každým jedlom pomôže vášmu telu zhodiť 2 kg počas 12 týždňov! Taktiež dokazujú, že pitím čistej vody pred jedlom znižujeme množstvo spotrebovaných kalórií z jedla až o 13%.

Voda z vodovodu a športové nápoje

Pitím vody z vodovodu určite nič nepokazíte. Napriek tomu je lepšie si zadovážiť jednoduchý filter na vodu, keďže voda z vodovodu v niektorých častiach Slovenska obsahuje vysoký podiel chlóru a flóru. Čistá voda z vodovoda! Ten najlepší základ vášho pitného režimu pri chudnutí. Ak dávate prednosť minerálným vodám, mali by ste dávať pozor na obsah sodíka (soli) – odporúča sa menej ako 300 mg na 1 liter. Pred tréningom alebo počas tréningu je lepšie piť športové nápoje. Výskum ukazuje, že v športových nápojoch sú ľahko stráviteľné sacharidy, vďaka ktorým sa predĺži fyzická aktivita. Navyše nahrádzajú elektrolyty, ktoré sa vylúčujú z tela von prostredníctvom potu.

Vyhnite sa farebným sladeným nápojom!

Každému veľmi chutia, no málokto vie o nich pravdu. Sladké nápoje odoberajú z tela viac vody ako nám dodávajú. Len spracovanie vysokej hladiny cukru zo sladkých nápojov ukradne z tela značné množstvo vody. Na doplnenie vody, ktorá nám bola odobratá prostredníctvom sladkých nápojov potrebujeme vypiť približne 4 – 8 pohárov vody na jeden pohár sladkého nápoja. Pitný režim pri chudnutí by mal obsahovať čistú vodu. Tá je veľmi dôležitá, teda úplne najdôležitejšia. Neobsahuje žiadne kalórie, naopak vám ich pomáha spáliť a môže dokonca potlačiť chuť do jedla. Táto výhoda je ešte znásobená ak zo svojho jedálnička úplne vyradíte sladené nápoje. Avšak majte na pamäti, že budete musieť urobiť oveľa viac, než len piť vodu a držať diéty na chudnutie. Voda je len jeden veľmi malý kúsok puzzlí, ktoré ste sa rozhodli skladať.

You Might Also Like