Sladké je chutné, ale na druhej strane, ničí zdravie v celom tele. Sladené nápoje vám kilá len pridávajú!

Ľudstvo ich miluje, trh je nimi presýtený. Avšak mnohý nevedia čo do seba „dávajú“ vďaka týmto nápojom. Sladké je chutné, ale na druhej strane, ničí zdravie v celom tele.

Ľudstvo už veľmi málo pije čistú vodu. To má za následok: dlhodobo spomalený metabolizmus, zlé vyprázdňovanie, nedostatočná výživa buniek a zostávanie toxických látok v tele, pretože telo nemá možnosť, aby boli vyplavené z tela von. Tento článok nepíšeme preto, aby ste prestali kupovať sladené nápoje, ale preto, aby ste si sami uvedomili dôležitosť čistej vody a začali dbať na jej správny príjem. Chudnutie je jednoduchšie a zdravšie s čistou vodou…

Rozdelenie sladených nápojov

  1. Sirupy
  2. Čaje
  3. Ochutené minerálne vody
  4. Energetické nápoje
  5. Jontové nápoje
  6. Kolové nápoje

Ak vypijete 2 poháre sladeného nápoja za týždeň, vystavujete sa veľkému riziku vzniku rakoviny a iných ochorení. Sladké zvyšuje nárast rakovinových buniek.

Sirupy – najčastejšie sú vyrábané z ovocných alebo zo zeleninových štiav. Pridávané sú rastlinné výťažky ale aj syntetické látky. Ako sladidlo sa najčastejšie používa fruktózový sirup, vyrábaný z kukurice. Ďalej sú pridávané karcinogénne látky: Sacharín a Cyklamát

Čaje – v sáčkových čajoch sú pridané okrem prírodných aróm aj: farbivá, kyselina citrónová a kofeín. Arómy a farbivá v čajoch môžu spôsobovať alergie a kazovosť zubov. Najviac farbív sa vyskytuje v čajoch z lesných plodov. Najprijateľnejšie sú zo sáčkových čajov bylinkové bez pridaných farbív.

Zelený čaj – upokojuje nervovú sústavu, spomaľuje starnutie a spomaľuje činnosť voľných radikálov

Ochutené minerálne vody – Sprite neobsahuje konzervačné látky, ale zároveň obsahuje oxid uhličitý (bublinky), kyselinu citrónovú, antioxidanty. Fanta obsahuje 5% pomarančovej šťavy, konzervačnú látku benzoan B 211, beta karotén a guarovú gumu. Sladidlo v oboch nápojoch je používané glukózovo-fruktózový sirup.

Energetické nápoje – sú tri skupiny týchto nápojov

  1. Povzbudzujúce nápoje – obsahujú najmä kofeín, ktorý dodáva energiu, ale na druhej strane znižuje vstrebávanie vápnika. Preto sú nevhodné osobám menej ako 18 rokov.
  2. Jontové nápoje – obsahujú prevažne sacharidy, minerály vo forme sodíka a draslíka. Tieto minerály ovplyvňujú činnosť svalov, keď ich je málo spôsobujú kŕče.
  3. Gainery – podporujú tvorbu svalovej hmoty. Obsahujú  60-90% sacharidov (maltodextrín, sacharóza, fruktóza a glukóza. 8-35% bielkovín (váječné, mliečne a sójové)
  4. Kolové nápoje – Coca cola, kofola a mnohé iné nápoje hnedej farby. Obsahujú konzervačné látky, kofeín, oxid uhličitý, cukor prípadne fruktózovo-glukózový sirup

Ochorenia spôsobené sladenými nápojmi

  • Rakovina pankreasu
  • Nadváha a obezita
  • Kazovosť zubnej skloviny
  • Alergie
  • Osteoporóza
  • Cukrovka
  • Závislosť na cukre

Rakovina pankreasu – už dva sladené nápoje za týždeň môžu spôsobiť vznik rakoviny pankreasu. Prečo je to tak? Sladké vody, nezdravé jedlo a fajčenie spôsobujú zvyšovanie hladiny inzulínu v krvi a tým pádom aj rast rakovinových buniek.

Nadváha a obezita – Obrovské množstvá cukru v nápojoch sú jeden zo štartérov takto problému. Predstavte si, že na obed máte jedlo, ktorého energetická hodnota je 2000 KJ a jeden sladený nápoj má ďalších minimálne 1500 KJ, dokopy je to 3500 KJ. Toto energetické množstvo je veľa pre trávenie a metabolizmus a telo nie je schopné spáliť túto energiu, pričom je ukladaná do tukových zásob. keď je človek už obézny alebo má nadváhu, vždy nie je neskoro s tým niečo urobiť. Prvý krok je prestať piť sladené nápoje.

Kazovosť zubov –  keďže sladené nápoje obsahujú veľké množstvá cukru spolu s kyselinou citrónovou, tie spôsobujú zubom pomalé „vyžieranie“ zubnej skloviny, čo znamená že zuby sú citlivejšie, a kazy sa robia častejšie ako bežne.

Alergie – v sladených nápojoch sa objavujú: rôzne prísady, emulgátory, konzervačné látky, cukry, prírodné látky, stabilizátory, antioxidanty a aj zvýraznovače chuti. Toto všetko sú cudzie látky, ktoré nie sú na prírodnom základe, preto nemôžeme my ani výrobcovia zaručiť alergickú reakciu ktorá môže nastať.

Osteoporóza – cukor odbúrava vápnik, zhoršuje jeho vstrebávanie do kostí. To znamená lámavosť kostí, krehkosť teda rednutie kostí.

Cukrovka – riziko vzniku cukrovky platí len pre nápoje sladené cukrom. Opäť, veľké množstvá cukru rapídne zvyšujú hladinu glykemického indexu, a následne rapídne znižujú, čo spôsobuje ďalšiu chuť na sladké a zvyšuje pocit smädu. Tento pocit na sladké si väčšina zaženie sladkosťou.

You Might Also Like