Pri tukových zásobách v oblasti brucha je dôležité rozlišovať podkožný tuk a vnútro-brušný. Pomôžeme Vám schudnúť z oboch!

Ako to teda  je? Ako schudnúť z brucha?

Pri tukových zásobách v oblasti brucha je dôležité rozlišovať podkožný tuk a vnútro-brušný. Brušný podkožný tuk všetci dobre poznáme, dá sa nahmatať rukami a voláme ho „pivný mozoľ“ alebo „brušná pneumatika“.

Čím vyššie percento tuku v tele, tým väčšie bruško máme. Naopak viscerálny tuk si nemôžeme nahmatať, dokonca ani keď máme tenšiu vrstvu podkožného tuku. Niekedy nám možno vidieť dokonca brušné svaly, ale viscelárny tuk si napriek tomu nenahmatáme.

V čom je háčik?

Zákernosť viscerálneho tuku spočíva v tom, že jedinec často nevie, že trpí jeho nadbytkom. Kým podkožný tuk nám svoj ​​nadbytok ukazuje až príliš okato, viscerálny tuk je skrytý. Určitým viditeľným signálom môže byť iba väčší obvod pása. Zaujímavé je, že množstvo viscerálneho tuku nie je závislé na množstve podkožného tuku v tele. Inými slovami – aj v prípade, že netrpíte nadbytkom podkožného tuku, môže vaše zdravie skryto ohrozovať viscerálny tuk.

Aj vás zarazilo, prečo relatívne štíhly človek, športovec a nefajčiar, dostane infarkt alebo rakovinu? Možno práve preto, že hoci nemá veľa podkožného tuku, vo vnútri je voľným okom neviditeľným tukom priam prerastený.

Ak chcete vedieť ako na tom ste, odmerajte si obvod brucha. Stačí vám obyčajný krajčírsky meter. Merať je potrebné na správnom mieste – a to priamo na páse. Ženy by mali zvýšiť pozornosť pri obvode pása nad 80 cm, muži nad 94 cm. Vysoko riziková hranica je nad 88 cm u žien a nad 102 cm u mužov, kedy by z hľadiska zdravia mala nastať zmena životného štýlu a redukcia váhy.

Modernejšie metódy:

Meter je vhodný pomocník, ale umožní nám odmerať iba väčšie úbytky na váhe. Vo výživových poradniach sa bežne používa metóda bioelektrickej impedačnej váhy, ktorá dokáže odmerať rozdiel v tuku s presnosťou na 0,1 kg. Už po 2 týždňoch je ňou možné zistiť, či po zmene v jedálničku chudnete na tuku alebo nie. Pokiaľ nechudnete na tuku, ale iba na váhe, tak ste iba v diéte, čo znamená, že chudnete na svalovej hmote a tuk vám dokonca môže stúpať, aj keď na váhe vidíte nižšie číslo.

Čo je ale najdôležitejšie, táto metóda umožňuje rýchlu a spoľahlivú analýzu viscerálneho tuku. Ideálna hodnota viscerálneho tuku je rovná hodnote vášho veku deleného číslom 10,  t.j. napríklad 43 ročný človek by mal mať hodnotu viscerálneho tuku 4. Ak sú prístrojom namerané hodnoty viscerálneho tuku väčšie, znamená to, že váš metabolizmus nefunguje tak ako by mal.

Čo spôsobuje viscelárny tuk?

  • spomaľuje metabolizmus
  • zvyšuje riziko vzniku krvných zrazenín
  • hromadí sa v pečeni
  • hromadí sa medzi črevami
  • vyvoláva inzulínovú rezistenciu
  • zvyšuje hladiny cholesterolu
  • produkuje látky, ktoré spôsobujú chronický zápal
  • vytvára prostredie pre vznik rakoviny

Ak máte viac ako jeden z týchto príznakov, tak je veľký predpoklad, že vaše problémy začali už oveľa skôr ako si myslíte. Na našej pobočke sa stretávame s prípadmi, kedy 36-ročný muž športuje 2x do týždňa a napriek tomu je jeho viscelárny tuk na úrovni 9 jednotiek. Je to spôsobené tým, že najväčší vplyv na vnútro-brušný tuk nemá cvičenie, ale zloženie jedálnička, pravidelnosť a vhodné kombinácie potravín.

You Might Also Like