Pre niekoho je zdravé stravovanie štandard, inému sa pri tejto slovnej kombinácii zježia všetky chlpy. Ale zdravé stravovanie vedie ku krásnej postave a zdravému telu!

Pre niekoho je zdravé stravovanie štandard, inému sa pri tejto slovnej kombinácii zježia všetky chlpy. Záleží len od toho, aké máme návyky, k čomu sme boli ako deti vedení, resp. aké máme životné hodnoty. Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, dôležité je, že máte chuť zdravé stravovanie posunúť na vyššiu úroveň . V dnešnej dobe informácií Vám určite neuniklo, že zdravé stravovanie je cesta k pevnejšiemu zdraviu, peknej postave a aj k vnútornému šťastiu.

Zdravie a pekné telo je jasné. Tam už hádam ani nie je o čom diskutovať.  Áno, zdravé stravovanie má extrémny (netvrdím, že 100%-ný) vplyv na stav nášho zdravia a aj na výzor nášho tela. To treba brať ako fakt a zbytočne sa moc nad tým nezamýšľať.

Aj k šťastiu? Áno, pretože platí: zdravé telo = šťastnejší človek. Je dokázané, že ak Vaše stravovanie je zdravé, tak omnoho ľahšie zvládate stres, vyrovnávate sa s ťažšími životnými situáciami, jednoducho Vaša mentálna stránka (psychika) je omnoho pevnejšia. A v dnešnej dobe plnej zhonu, povinností, výziev je dobré, priam žiadúce byť vyzbrojený dobrou psychikou.

Ak patríte medzi tých šťastnejších, ktorí vnímajú zdravšiu stravu ako prirodzenú súčasť života, stačí ak sa budete inšpirovať, našimi článkami, prípadne jedálničkami, ktoré Vám zvýšia povedomie o oblasti zdravého stravovania. Dobrá správa je, že v tomto boji zatiaľ vyhrávate ale treba si dať pozor, aby ste nezišli z tejto správnej cesty a nezaspali na vavrínoch.

Prečo je zdravé stravovanie nevyhnutnosť??

Rýchlo žijeme, rýchlo jeme

Práca, rodina, domácnosť, potreba financií, jednoducho stále musíme niečo riešiť, nemáme čas a naopak máme stres. Asi to poznáte. To všetko vedie k tomu, že zdravie sa často nechcene dostane až na spodné priečky v rebríčku našich hodnôt. Teda až do vtedy, pokiaľ nás nepostihne niečo vážne. Pokiaľ zdravie aspoň „na oko“ drží, nemáme ho dôvod riešiť. Kým slúži, neriešime nejaké vitamíny, živiny a iné „hlúposti“, ktoré naše telo vyžaduje a pre správne fungovanie aj potrebuje. Často sa potom pre nedostatok času uchyľujeme k jedeniu rôznych polotovarov, rýchleho občerstvenia – fastfood, pizza.

Kvalita potravín ide dolu vodou

Čo z toho, že máme 10 krát väčší výber potravín ako pred 30-timi rokmi, keď kvalita potravín klesá. Teda mám na mysli tých lacných potravín. Často pri výbere rozhoduje peňaženka (ak to nie je Váš prípad, tak gratulujem) a nie kvalita a obsah živín v potravinách. A preto sa výrobcovia potravín snažia vyrábať lacnejšie, často na úkor kvality, len aby ste ušetrili. Prirodzené zložky výrobkov sú nahradzované rôznymi emulgátormi, konzervantami a neviem čím ešte, len aby dlhšie vydržali.

Žijeme dlhšie, ale naozaj aj lepšie?

Áno, štatisti nám hovoria, že priemerná dĺžka života sa predlžuje a vedzte, je to pravda. Ale je to kvôli tomu, že sme zdravší, alebo kvôli tomu, že sa vyvíjajú nové a nové lieky, ktoré nás ako tak držia nad vodou. Je to paradox. Chémia v strave dostane naše telo časom do problémov a následne chceme, aby nás chémia (lieky) z nich dostali. A keď sa to úplne nedarí, tak nadávame na zdravotníctvo. A čo tak si nastaviť zrkadlo, ako sme za posledných x rokov žili a aký veľký podiel malo zdravé stravovanie v našom živote! Áno, nič nie je čiernobiele, je jasné, že na zdravie majú vplyv aj iné faktory ako genetika, životné prostredie, ale aj tak, to vplyv stravovania či už zdravého, alebo nezdravého na naše zdravie nijako neznižuje.

Zdravé stravovanie – ako na to?

1.Základný koncept zdravého stravovania

Zdravé stravovanie má svoje princípy a základy to áno, ale netreba zabúdať na to, že každý z nás je individualita a to platí aj pre výživu. Niekto potrebuje viac bielkovín, iný je alergický na niektoré potraviny, nie všetko nám chutí,… a pod. Jednoducho je potrebné stravovanie prispôsobiť stavbe nášho tela, genetickej preddispozície, veku, pohlaviu.

Pyramída zdravej stravy, výživy v skratke:

Pyramída zdravej stravy má 5 kategórií

  1. Obilniny
  2.  ovocie a zelenina
  3. mlieko a mliečne výrobky
  4. mliečne produkty – mlieko, syry, tvaroh, jogurt
  5. Mäso a ryby
  6. Sladkosti, maškrty, fastfood – cukry a tuky

1.Obilniny , resp. výrobky s obilnín ako múka (špaldová, celozrnná, ražná, biela …), cestoviny, ryža, pečivo,…. tvoria základ potravinovej pyramídy. So zdrojom zložených sacharidov, ktoré nám zabezpečia príjem energie a sú aj zdrojom minerálov, vitamínov a ďalších prospešných látok. Pokiaľ si zvolíte celozrnné výrobky, resp. múku, dodáte telu aj omnoho viac vlákniny a ďalšie živiny navyše. Obilniny tvoria základ potravinovej pyramídy a tým aj zdravého stravovania

2.Ovocie a zelenina – tam asi nie je potrebné nič extra vysvetľovať. Ovocie a zelenina sú plné vitamínov, minerálov, vlákniny a ďalších výživných látok. Denne by sme mali zjesť aspoň 3 – 5 kusov zeleniny a 2 kusy ovocia

3.Mlieko a mliečne výrobky – sú zdrojom bielkovín, vápnika a ďalších minerálov. A navyše ich väčšina z nás obľubuje. Denne by sme mali skonzumovať 1-2 porcie, pričom za porciu sa ráta napr. pohár mliek, jogurt, 50g. syra a pod.

4.Mäso, ryby, … sú pre naše telo dôležité najmä z pohľadu bielkovín. Samozrejme, že obsahujú aj ďalšie látky (napríklad ryby obsahujú 3 omega kyseliny). V strave by mali byť už zastúpené v menšom množstve. (napr. mäso 1-2 krát týždenne a ryby 2 krát týždenne)

5.Sladkosti, maškrty a dobroty – no čo Vám povie, túto kategóriu vlastne vôbec nemusíme dodržať. Ale keďže sme ľudia, tak 1-2 krát týždenne si môžete dopriať malú maškrtu. Len pozor, aby sa kategória dobrôt nedostala vo Vašej potravinovej pyramíde na prvé miesto!

Rozšírený koncept zdravého stravovania

Vychádza z toho, že budeme dodržiavať základný koncept a navyše si stravu prispôsobíme na mieru presne podľa potrieb nášho tela. Do jedálničku si zaradíme konkrétne potraviny, ktoré nám prinesú extra prospech.

  • Napríklad, ak máte genetický nábeh na infarkt, tak okrem rýb, pridáme aj viac orechov a semienok (obsahujú 3 omega) a tým napomôžeme viac svojmu srdcu a cievam
  • Ak, mávate často angínu a horúčky, zaradíte si do svojho jedálničku extra porciu cesnaku a zázvoru – ako prevenciu

You Might Also Like