Mnoho zdravotných problémov možno riešiť behom alebo chôdzou. Uvažovali ste niekedy či je beh alebo chôdza lepšia pre Vaše telo?

Stanford professor Michel Serres hikes the Dish on a regular basis.

Beh alebo chôdza?

Mnoho zdravotných problémov možno riešiť behom alebo chôdzou, obaja sú skvelé aeróbne cvičenia. Tie nielen stimulujú stratu hmotnosti, ale tiež zvyšujú kvalitu spánku, zlepšujú vašu náladu, zvyšujú vašu energetickú hladinu, znižujú krvný tlak a hladinu cholesterolu a znižujú riziko rakoviny, cukrovky a srdcových chorôb.

Hoci chôdza je všeobecne viac považovaná za spôsob dopravy, je to vlastne jedna z najprospešnejších vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje telo a dlhodobé zdravie. Za prvé, chôdza zlepšuje kardiovaskulárne zdravie, posilňuje a tónuje svaly a znižuje riziko ochorenia.

Chôdza vs. beh

S podobnými výdavkami na energiu je rýchlejšia chôdza efektívnejšia pri znižovaní rizika srdcových ochorení ako behu. Podľa štúdie, v ktorej výskumníci porovnávali údaje z dvoch 6-ročných štúdií s 33 060 účastníkmi a 15 045 chodcami vo veku od 18 do 80 rokov, chodci mali väčšie zdravotné výhody ako bežci, keď sa spaľovalo rovnaké množstvo energie.

Zatiaľ čo behom sa znižuje riziko srdcových ochorení o 4,5%, chôdza sa znížila o 9,3%. Plus, chôdza veľmi postihnutých rizikových faktorov srdcového ochorenia, vrátane:

  • Riziko prvého vysokého krvného tlaku sa znížilo o 4,2% pri behu a o 7,2% pri chôdzi.
  • Prvé vysoké riziko cholesterolu sa znížilo o 4,3% pri behu a 7% pri chôdzi.
  • Riziko vzniku cukrovky v prvom štádiu sa znížilo o približne 12% pri chôdzi a behu.

Nebezpečenstvo tlačenia príliš ťažké

Dánska štúdia, publikovaná v časopise Journal of the American College of Cardiology , ukázala, že ľudia, ktorí preťažujú svoje telo, môžu v skutočnosti odviesť výhody cvičenia. Tí, ktorí bežali rýchlym časom viac ako štyri hodiny týždenne a viac ako trikrát týždenne, mali rovnaké riziko úmrtia počas 12-ročného sledovania štúdie ako tí, ktorí viedli sedavý život a vôbec nevykonávali.

Štúdia v skutočnosti zistila, že tí, ktorí bežali menej ako trikrát týždenne počas jedného až dvoch hodín s pomalým až stredným tempom, mali najnižšie riziko úmrtia počas štúdie. Prekvapivo dokonca aj ľudia, ktorí prebehli o niečo viac, 2,5 hodiny až 4 hodiny týždenne pri priemernom tempe, menej ako 3 krát týždenne, mali mierne vyššie riziko úmrtia vo výške 66%.

Prečo je chôdza skvelá pre takmer každého?

Chôdza je ideálna pre tých, ktorí práve začínajú cvičiť, alebo pre tých, ktorí majú zdravotné problémy. Navyše chôdza môže byť pre telo vážne nadváhu menej stresujúce. Okrem toho, pri porovnávaní kladov a nevýhod behu a chôdze, opakujúca sa povaha jazdy spôsobuje väčšie riziko zranenia.

Tiež jazda sa považuje za cvičenie s vysokým účinkom, ktoré môže viesť k zraneniu bedrových, kolenných a členkových kĺbov. Chôdza je na druhej strane nízkou účinnosťou a je menej škodlivá pre telo.

You Might Also Like