Mali by ste si vedieť vyberať tie „lepšie“ potraviny, a to „horšie“ vyradiť zo svojho stravovania, ak chcete naozaj zdravo žiť a schudnúť.

Jesť musíme a trh je presýtený najrozličnejšimi druhmi potravín a práve preto by sme si mali vedieť vyberať tie „lepšie“ potraviny, a to „horšie“ vyradiť zo svojho stravovania. Nižšie uvedené potraviny sú plné buď tuku, rafinovaného cukru, alebo ich kombináciou… Na miesto týchto potravín existuje rada ďalších a zdravších.

Rozrastajúcou sa ponukou druhou jedál, potravinového priemyslu, sú naše chute zmiešané a rozmaznané. Umelé látky, dochucovadlá a ďalšie iné „oblbujú“ náš jazyk a ten sa potom hneď tak s bežnou potravinou neuspokojí. Nenechajte sa zlákať a začnite viac dbať na kvalitu, ako na chuť či farbu.

Cereálie so sušeným ovocím

mnohé potraviny majú nálepku „zdravé“, no v skutočnosti so zdravým nemajú nič spoločné. Cereálie, kukuričné lupienky a hlavne tie ochutené a doplnené o sušené ovocie či čokoládové kúsky sú skutočnou sacharidovou „bombou“, na miesto ktorej si pokojne dajte aj čokoládový croissant a tak prijmete približne rovnako cukru. Takéto vysoké množstvá sacharidov na ráno, dodajú energiu, ale Vaša hladina cukru bude rapídne zvýšená, potom rapídne znížená a potom si telo bude žiadať zas len sacharidy, aby sa prebralo.

Nahradiť cereálie viete ovsenými vločkami. Je to tá najlepšia a najlacnejšia možnosť. Ovsené vločky sú tiež sacharidovým základom, ale navyše majú aj vysoký obsah vlákniny, minerálov a iných látok. Z ovsených vločiek si viete pripraviť kašu alebo si ich pridať do mliečnych produktov, smoothies nápojov alebo do polievky na miesto zápražky.

Kupovaný džús a sladené vody

ak si myslíte, že ku „správnemu jedlu“ patrí pohár džúsu alebo, že je dobré jedlo zapiť, tak ste na omyle. Vo všeobecnosti platí, že tekutiny by sa mali piť pred jedlom, ale určite nie džús alebo sladené či minerálne vody. V sladených a ochutených vodách máte umelé príchute, konzervanty, rafinované alebo ešte horšie umelé sladidlá. Týmito vodami a džúsmi si zbytočne zaťažujete svoje trávenie a tiež glykemický index, pretože tieto vody sú „plné“ cukru. Zbytočne ich nepite a Vaše telo bude čistejšie a nebude závislé na cukre.

Nahradiť džús a sladené vody je najlepšie a najzdravšie obyčajnou vodou z vodovodu, neperlivou minerálnou vodou, zeleným alebo iným bylinkovým nesladeným čajom. Čaju však nevypite viac, ako 0,5 litra denne, aby ste si zbytočne nezaniesli obličky a močové cesty.

Biele pečivo

či jete biely chlieb, rožky alebo bagetu je to to isté. V bielom pečive máte iba vysoký obsah sacharidov a skoro žiadne účinné látky. Toto pečivo slúži iba ako „umelé“ zasýtenie žalúdka.

Nahradiť biele pečivo je ideálne grahamovým, celozrnným alebo špaldovým pečivom. V tomto druhu pečiva máte aspoň navyše vlákninu, minerálne látky a bielkoviny. Či už chudnete, alebo sa iba udržiavate, tak pečivo je najlepšie konzumovať na raňajky, aby sa ešte energia počas dňa stihla spáliť. Pečivo nekonzumujte na večeru.

Slanina a klobása

tieto výrobky by som z jedálnička vyradila, alebo dostala na úplné minimum. Obsah tuku a solí je v týchto potravinách dosť vysoký a tým to Vaše trávenie nepodporí. Existujú aj iné masové výrobky, ktoré sú zdravšie a majú menej tuku. Nahradiť slaninu a klobásu viete napríklad šunkou, sójovými či inými párkami (sledujte obsah masa), chudým masom, údeným alebo marinovaným tofu. Aj tieto druhy vedia byť chutným a plnohodnotným jedlom.

Čipsy, chrumky a tyčinky

ďalšie slané chuťovky, bez ktorých si niektorý nevedia predstaviť svoj život. Tieto záležitosti by som konzumovala skutočne iba vo výnimočnej chvíli, pretože prepálené tuky a vysoký obsah soli nerobí dobre ani tráveniu a ani vylučovaniu. Každý deň prijmeme mnoho násobne vyšší pomer soli z bežných potravín a nie to ešte z čipsov a podobných maškŕt. Vysoký obsah solí zadržuje v našom tele vodu a tak sa viac zavodňujeme a odpadové látky sa tak držia v našom tele viac. Nahradiť čipsy, chrumky a tyčinky viete najideálnešie a najzdravšie konzumáciou nesolených a nepražených orechov a semienok.

Sladkosti každého druhu

či už ide o keksík, čokoládovú tyčinku, samotnú čokoládu, zákusok či tortu je to to isté. Vysoký pomer cukru, tuku a ešte ďalších „umelých“ látok, ktoré dodajú týmto potravinám dlhú „životnosť“, Vám neurýchlia trávenie ale naopak spomalia a zaťažia ho.  Čo sa týka účinných látok, tak v sladkostiach toho veľa nie je. Sladkosti konzumujte skutočne iba výnimočne, aby si Vaše telo nezvyklo na sladké.

Nahradiť sladkosti viete napríklad čerstvým ovocím, smoothies nápojmi, odšťaveným ovocím či zeleninou, ovocnými šalátmi, mliečnymi produktmi s ovocím (tvaroh, jogurt, kaša, mlieko, kefír), orieškami či kakaom, kokosom, mletou škoricou alebo makom. Začnite konzumovať plnohodnotné potraviny a to „nezdravé“ radšej odstreďte. Aj zdravé potraviny vedia byť chutným jedlom. Uprednostňujte kvalitu a nie estetiku.

You Might Also Like