Konečne sa Vám podarilo schudnúť nežiadúce kilá a prestali ste s diétou. Nedovoľte jojo-efektu naberať späť kilogramy.

Už ste sa niekedy pokúšali zhodiť zopár kilogramov? V tom prípade ste sa s najväčšou pravdepodobnosťou s jojo efektom už stretli. Ak nie, tak vám gratulujeme. Jojo efekt je totiž veľmi nepríjemný a dokáže človeku poriadne nahlodať sebavedomie, motiváciu i odhodlanie ísť za zmenou. Poďme si o ňom povedať niekoľko slov a zistiť ako ho môžete prekabátiť.

Čo vlastne znamená jojo efekt?

Určite vás napadla vec, po ktorej nesie tento jav pomenovanie. Koliesko na šnúrke, teda detská hračka jojo, klesá k zemi a následne opäť stúpa hore. Je tu istá podobnosť, keďže pri chudnutí ľudia často zhodia niekoľko kilogramov, sú ľahší, no následne priberú kvôli nesprávnemu prístupu všetky kilogramy naspäť. Ich snaha tak vyjde úplne nazmar a musia začínať úplne od znova.

Ako sme už naznačili, tak k týmto nepríjemnostiam dôjde vždy po skončení nesprávne nastavenej diéty. Predstavte si, že sa dva mesiace trápite a stravujete sa veľmi diétne, konzumujete jedlá s malým obsahom tukov a cukrov. Vaše telo zažíva šok, keďže musí siahnuť do svojich energetických zásob. Nahodí preto akýsi šetrič energie, ktorý má za dôsledok fakt, že organizmu stačí aj menej potravy.

Následne sa vám podarí schudnúť, skončíte s trestaním organizmu diétami, ale vaše telo si ešte pár týždňov “ide svoje” a stále je v stave úspory. Keď začnete jesť o trocha väčšie porcie jedál, tak telo automaticky začne dopĺňať svoje stratené zásoby tuku. A presne tento jednoduchý proces nastáva u väčšiny ľudí. Svoj cieľ splnia, schudnú napríklad 7 kilogramov a diéta ich tak začne mrzieť a skoncujú s ňou.

Dajte zbohom jojo efektu

 

  1. Chudnite veľmi pomaly a meňte svoj štýl stravovania postupne – nie naraz! Na začiatok vám postačí disciplína a pestrá výživa. Neskôr k tomu môžete pridať prípravky na chudnutie, ktoré vám môžu pomôcť proces nielen uľahčiť, ale hlavne ustáliť.
  2. Potrebujete pohyb a športové aktivity. Bez dostatočného pohybu si nikdy nedokážete udržať vašu hmotnosť. Nepodceňte to ani po splnení vášho cieľa, ináč nastane nenávidený a v tomto článku toľko omieľaný – jojo efekt.

Mnoho žien to však robí úplne nesprávne: schudnú veľmi rýchlo vďaka drastickej diéte, po nej okamžite začnú s pohybovými aktivitami a zdravším stravovaním. Tým pádom sa im to síce na istý čas podarí a sú spokojné, no časom príde krutá realita. Je to z dôvodu, ktorý sme popísali už v úvode tohto článku. Jednoducho svoj organizmus príliš oslabia a ten si následne vyberie svoju daň. Aj nadváha je lepšia ako takto nezmyselne oslabovať a šokovať svoj organizmus.

Dlhodobá “diéta” je odpoveď

A čo máte jesť? Odpoveď bude vždy rovnaká – veľa zeleniny, ovocia, biele mäso, vysadiť sladkosti či pečivo. V žiadnom prípade však už neskúšajte držať hladovky a byť iba o vode či ovsených otrubách. Týmto spôsobom dosiahnete len to, že budete mať ešte pomalší metabolizmus. Prečo radšej nehľadať dlhodobé diéty, s ktorými nemusíte nikdy seknúť? Na mysli teraz vôbec nemáme klasické diéty.

Hovoríme skôr o tom, že by ste mali do svojho života zaviesť nové zdravé návyky a zostaviť si nový zdravší jedálniček. Nemusíte z neho vylúčiť vaše obľúbené jedlá. Stačí ho prispôsobiť takému množstvu a takej pestrosti, aby to telu prinášalo dostatok úžitku a potrebnej energie. Schválne sme použili dostatok, pretože prebytok nie je dobrý – to však už viete aj sami. Osvojte si tento prístup a nebudete to považovať za nejakú diétu, ale za váš zdravý životný štýl.

You Might Also Like