Keď hovoríme o obezite, nemyslíme len na kozmetický problém. Je to vážny zdravotný problém, s ktorým Vám pomôžeme skoncovať!

Čo je nadmerná obezita?

V skratke môžeme povedať, že pri nadmernej obezite ide o zvýšený počet tukového tkaniva v organizme, ktorý vzniká v situácií, keď prevažuje príjem energie nad jej výdajom a tento problém sa opakuje dlhodobo. Nie vždy však môžeme celú vinu hodiť na príjem a výdaj energie, no podieľa sa na tom aj kombinácia genetiky a celkového životného štýlu. Nebezpečné čísla obéznej populácie stále rastú. Ako príklad možno uviesť Spojené štáty americké, kde trpí každé piate dieťa nadváhou až obezitou.

 

Aké sú riziká spojené s obezitou?

  • ochorenia srdca a cievne mozgové príhody
  • cukrovka
  • rakovina maternice, vaječníkov, prsníka, žlčníka a hrubého čreva
  • artróza
  • ochorenie žlčníka

Skúste tieto 4 zmeny!

 

1. Zmeňte stravovacie návyky

Výživové odporúčania sú definované pre rôzne skupiny ľudí – či už podľa veku, pohlavia či fyzickej záťaže. Zaujímavá je tiež skupina tehotné a dojčiace ženy. No my vám dáme rady, ktoré platia pre každého! Odpoveďou je pestrá a vyvážená strava. Snažte sa jesť rôznorodé potraviny ako:

  • celozrnné cestoviny
  • ryžu
  • celozrnné pečivo
  • ovocie a zeleninu
  • ryby a kuracie či morčacie mäso, atď.

Všetky tieto potraviny vás v rozumných kombináciách a aj malých porciách zasýtia a doplnia potrebné kalórie. Bohužiaľ, jednou z príčin obezity je neustále zväčšovanie porcií a častá návšteva fast food zariadení, kde jedna porcia môže predstavovať 1500-2000 kalórií. Toto číslo pritom predstavuje hodnotu, ktorú väčšina ľudí potrebuje prijať za celý deň! Problémom je, že ľudia jedia, čo majú položené pred sebou, aj keď už sú dostatočne najedení.

2. Zvýšte fyzickú aktivitu

Prvým krokom k zmene je skutočné presvedčenie a sebazaprenie. Pre začiatok skúste menej času tráviť aktivitami, pri ktorých vydáte minimálnu energiu, ako napríklad pozeranie televízie či hranie hier. Vymeňte ich radšej za 30 minút pohybu každý deň v týždni.

Pred ďalším zvýšením aktivity by bolo vhodné navštíviť lekára a prekonzultovať s ním vhodnosť konkrétnych intenzívnych cvičení. Avšak pohybová aktivita, ktorá vám len prospeje, môže zahŕňať napríklad:

  • plávanie
  • rýchlu chôdzu
  • cyklistiku
  • skákanie cez švihadlo

3. Zbavte sa stresu

Experti na obezitu veria, že medzi aspekty, ktoré vplývajú na neustály nárast hmotnosti, patrí stres. V dnešnej dobe sa považuje za normálne, že v rodine obaja rodičia pracujú minimálne 8 a častokrát aj viac ako 12 hodín denne. V také dni rodina nestíha nakupovať, a to znamená, že sa stravujú mimo domova v reštauráciách či v rýchlych občerstveniach.

Nájdite si čas na rodinu. Vezmite si dovolenku a nenechajte sa neustále stresovať prácou, výdavkami a inými problémami. Nájdite si vždy deň v týždni, kedy si či už sám, s rodinou alebo domácim miláčikom vyjdete na prechádzku či výlet. Okrem príjemne stráveného dňa dáte svojmu telu dvojitú odmenu vo forme aktívneho oddychu. Predsa je len pravda, že chudnutie začína v hlave.

4. Zapisujte si

Tak, ako si športovci zapisujú prijaté kalórie z každého jedla alebo postupy a techniky pri tréningu, takisto si skúste vy zapisovať každé jedlo, ktoré zjete počas dňa, každú tekutinu aj pohyb. Tento zvyk opakujte minimálne po dobu 2 týždňov. Po tej dobe je ideálny čas zájsť za lekárom a následne výživovým poradcom či trénerom, ktorý bude váš denník považovať za pomoc pri vytváraní jedálnička. Aj taký jednoduchý úkon ako zapisovanie má však pár pravidiel, ktorých sa treba držať:

  • Zapisujte si hneď po jedle, kým na to myslíte.
  • To isté sa týka nápojov.
  • Zapisujte si čas konzumácie.
  • Značte si aspoň odhadovanú hmotnosť jedál.
  • Zapisujte aj častosť jedál, aj keď ide len o drobnosť.

You Might Also Like