Horúce letné dni, dlhé večery, pivko, grilovanie na záhrade, či zmrzlina v kornútku. Dosť! Takto cez leto nemôže vyzerať strava pri chudnutí.

Ale čo Tí ktorý chcú schudnúť?

Chudnutie počas leta je veľmi ľahká a zábavná vec, pokiaľ dodržíte zopár jednoduchých rád. Schudnite aj počas leta ľahko a bez jojo-efektu.

Jarná očista by mala byť už daaaaavno za Vami a teraz sa môžete zamerať na cielené schudnutie, pretože plavková“ sezóna je tu a žiadna z nás sa nechce hanbiť za svoje telo. Zdravé a racionálne stravovanie by sa malo týkať každého dňa, no čo cez víkendy, keď idete na návštevu, grilovačku alebo na chatu? Leto prináša aj tieto nástrahy ale báť sa ich nemusíte, môžete si ich naplno užiť a zároveň nepribrať vďaka týmto radám. Grilovačka, guláš, oslava, zmrzlina nie sú žiadne prehrešky, naučte sa ich kontrolovať a správne vyvážiť. Počas dní, keď budete dodržiavať tieto rady, tak si váhu udržíte, ale ostatné dni musíte ísť naplno so stravovaním, pitím a tiež pohybom. Úbytky na seba nenechajú dlho čakať

Výhody chudnutia v lete

  1. Lepšie odvodnenie tela
  2. Ľahšia dostupnosť kvalitnej zeleniny a ovocia
  3. Dobré počasie poskytuje príležitosť na ľubovoľnú pohybovú aktivitu – plávanie, volejbal, záhradka, chôdza pešo, korčule, bicykel.

Nevýhoda chudnutia v lete

  1. Treba sa odhodlať a nečakať na zázrak!
  2. Dodržiavať určité rady a pravidlá, nejesť všetko čo človek vidí

Postup chudnutia

Pre začiatok je najdôležitejšie upraviť pitný režim.

Pokiaľ nepijete denne aspoň dva litre čistej vody, tak je ten správny čas to zmeniť. Postupne, každý týždeň o tri deci vody zvyšujte príjem a dostaňte sa až na dva litre. Polievky, pivo, káva, čaj a sladené limonády sa nepočítajú do pitného režimu. Do práce, záhrady, na výlety, či na dovolenku, všade si so sebou zoberte fľašu vody a postupne popíjajte počas celého dňa. Na WC sa dá ísť všade. Nečakajte na smäd!!! To Vám už telo signalizuje dehydratáciu. Keď už dôjde ku dehydrovaniu tela, tak začnite piť postupne, naraz maximálne dva deci vody, o 15 minút ďalšie dva deci. Nezaťažíte tak močové cesty a ani obličky

Leto a alkohol?

Alkohol (tvrdé, pivo a víno) obsahuje veľké množstvo cukru. Preto je pri chudnutí zakázaný. Ak sa už vyskytne príležitosť kde si „musíte“ niečo vypiť, tak voľte radšej suché biele víno (2deci), zriedené so sódou alebo čistou vodou (1-2deci). Rozklad cukrov v žalúdku bude rýchlejší

Druhý krok je mať za deň 5 jedál.

To znamená raňajky, desiata, obed, olovrant a večera. Časovo to vychádza približne každé 3-4 hodiny. Dôvod piatich jedál za deň je jednoduchý. Pokiaľ telu doprajeme jedlo v správnych kombináciách 5 krát za deň, potom bude telo rýchlejšie spaľovať podkožný tuk a rýchlo spáli aj samotné jedlo, ktoré dostalo do žalúdka. Pravidelným a kvalitným jedením urýchlime metabolizmus a tým bude všetko rýchlo spaľovať, nebude mať šancu ukladať tuk do tukových zásob najčastejšie.

Raňajky

by mali začínať najprv prebudením žalúdka čistou vodou aspoň tri deci na lačno. Až potom nasleduje samotné jedlo. Variant raňajok –  na výber máte tieto možnosti

  • Biely jogurt s ovocím (ovocie čerstvé nie konzervované a sušené!)
  • Ovsená kaša dochutená trochou ovocia alebo orechami
  • Krupicová kaša bez cukru dochutená kakaom, škoricou alebo trochou medu či ovocím
  • Tmavé pečivo so šunkou, syrom a zeleninou
  • Omeleta s dvoch vajíčok a zelenina

Desiata

Pred desiatou je tiež vhodné vypiť aspoň tri deci vody, aby sa prebudil žalúdok a pripravil na príjem stravy. Najvhodnejšia desiata

  • Jogurt – biely, nízkotučný alebo so živou pro-bio kultúrou
  • Jogurtový nápoj
  • Koktail
  • Čerstvé ovocie

Obed

Ak jete aj polievky a hneď aj druhé, tak si medzi polievkou a druhým jedlom dávajte aspoň 15 minutovú pauzu, aby žalúdok stihol natráviť polievku. Touto pauzou mu pomôžeme v spracovaní stravy. Ak sa bez polievky zaobídete, ušetríte energiu a strava bude rýchlejšie spálená na energiu, ktorú telo spáli

Druhé jedlo sú najvhodnejšie

  • Polievky ľahké zeleninové alebo vývary
  • Šaláty zeleninové, ovocné
  • Cestoviny s omáčkami, syrom alebo zapekané so zeleninou
  • Mäso so zeleninou či ryžou
  • Zapekané zemiaky s brokolicou či inou zeleninou
  • Rizoto – zeleninové, hubové či s mäsom a ďalšie ľahko vstrebateľné jedlá

Vyhýbajte sa

  1. Mastné mäsá
  2. Vyprážané jedlá
  3. Kombinácia mäso + zemiaky
  4. Sladkosti, múčniky, koláče, dezerty
  5. Pečivo k obedu
  6. Alkohol a sladené nápoje k obedu

Olovrant – taktiež dodržať tri deci vody pred jedlom. Najvhodnejšie je mať na olovrant ovocie alebo zeleninu, všetko čerstvé nekonzervované ani nie sušené. Ovocie a zelenina majú stále nízku energetickú hodnotu, ktorú telo hneď rozpáli na energiu a spáli. Udrží metabolizmus naštartovaný ale nijakým spôsobom ju nezaťaží.

PRETO SA NEBOJTE OVOCIA POOBEDE!

Večera –  voliť ľahko rozložiteľné jedlá. Zelenina, ovocie, cestoviny, rizoto, kúsok mäsa so zeleninou, ryža, polievka, jogurt, ovsená kaša.

Grilovanie, guláš, opekanie – čo jesť a čo nie?

Pri grilovaní je najvhodnejšie použiť kuracie mäso, má najnižšiu energetickú hodnotu a obsahuje dôležité bielkoviny. Kombinovať ju môžete so zeleninou, môže byť tiež grilovaná ale z pohľadu získania živín je stále najlepšia čerstvá

Guláš -ak je guláš robený z viacerých druhov mäsa a zo zemiakov, tak si dajte kľudne šťavu s mäsom, ale už bez chleba a bez zemiakov. Pokiaľ nie ste labužník mäsa, tak si dajte zemiaky so štavou, taktiež bez chleba. V týchto kombináciách aspoň pomôžete žalúdku s rýchlejším rozkladom stravy

Opekanie – u platia podobné rady ako pri grilovaní. Keď už opekať nejaké špekačky tak opäť kombinovať so zeleninou a nie s pečivom

Samozrejme po každom takomto výdatnom jedle by mal byť aspoň hodinový cielený pohyb, pre lepšie spálenie energie z jedla, aby sa predišlo uloženiu tuku do tukových zásob

 

You Might Also Like