Chudnutie sa cez víkendy nedá porušiť. Ak už raz začnete, nedovoľte, aby Vás alkohol zastavil. Takže ako je to s alkoholom pri chudnutí?

Celosvetový fenomén a metla ľudstva. Áno reč je o alkohole, ktorý nie je len nápojom, ale môžeme ho pokojne považovať aj za potravinu. Obsahuje totiž veľké množstvo energie. V tomto článku sa preto zameriame predovšetkým na vplyv konzumácie alkoholu na našu telesnú hmotnosť. Mnoho ľudí určite zaujíma spojenie alkohol a chudnutie, respektíve alkohol a priberanie.

Stres je začiatkom

Pre súčasný moderný vek je charakteristický životný štýl typu “málo pohybu, veľa jedla a stres”. Netreba sa tomu čudovať. Dennodenne sme cez médiá vystavovaní veľkému stresu či už kvôli politickej situácii alebo potrebe udržať si určitú životnú úroveň, na ktorú sme si navykli. Veľa z nás taktiež podlieha stresu kvôli honbe za bohatstvom.

Alkohol pri chudnutí a cvičení

Alkoholické nápoje hrajú v kvalite nášho zdravia veľmi dôležitú úlohu. Možno si to pri posedení s priateľmi neuvedomujete, no alkohol obsahuje v 100 gramoch až 700 kalórii (2 900 kJ). Už chápete prečo sa po pár panákoch cítite plní energie, máte oveľa väčšiu chuť hýbať sa a tancovať? Alkohol je významným zdrojom energie a to je z nášho pohľadu veľký problém. Ak máme uvažovať o primeranej a neprimeranej konzumácii alkoholu, tak sa však pozrieť na obe strany mince. Na jednu misku váhy dáme pozitívne efekty a na tú druhú stranu negatívne dôsledky.

Pozitívne účinky (pijeme s mierou):

  • potláča stres a pomáha mozgu relaxovať
  • odstraňuje “zábrany” a hanblivosť
  • znižuje riziko mozgových mŕtvic
  • znižuje riziko vzniku obličkových
  • zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu
  • znižuje krvný tlak spôsobený stresom
  • zvyšuje kostnú denzitu
  • znižuje riziko vzniku artritídy

Negatívne účinky (neprimerané pitie):

  • zvyšuje riziko rakoviny
  • spôsobuje chudokrvnosť
  • nadmerné ukladanie železa v orgánoch
  • pôsobí negatívne na myokard
  • spôsobuje zápal pečene a pankreasu
  • spôsobí metabolické prekyslenie
  • nadmerné odvodňovanie organizmu
  • a mnoho ďalších

Menej a pravidelne je lepšie

Pravidelné popíjanie alkoholických nápojov je všeobecne považované za alkoholizmus. Príležitostná konzumácia alkoholu “pristane” nežnejšiemu pohlaviu a v podstate sa rozprávame o akejsi spoločenskú záležitosť. Zatiaľ neriešime to, o aký konkrétny alkoholický nápoj ide. Jednorázové a nadmerné užívanie alkoholu je veľmi nebezpečné.

Najviac ohrození rizikami sú ľudia s problémami pečene, pankreasu a obličiek. Okrem toho majú príležitostní vyznávači alkoholu slabú schopnosť metabolizovať tekutiny s obsahom alkoholu. V drvivej väčšine prípadov sa jedná práve o dámsku populáciu.

Aké je primerané množstvo pri chudnutí?

Na mieste je teda otázka – koľko alkoholu sa pokladá za vlastne primerané množstvo? Je to síce nepísaným medicínskym pravidlom, no za denné odporúčané množstvo alkoholu sa považuje 30 g pre mužov a 20 g pre ženy.

Napríklad čo sa týka červeného a bieleho vína, tak sa jedná o 3 dcl. Ak je reč o tvrdom alkohole, tak sú to 2 panáky a ak o čapovanom pivku, tak maximálne 2 pollitrové pivá.

Pozor na zloženie

Avšak ani typom alkoholu to nekončí. Zákernosť alkoholických nápojov spočíva v tom, že môžu obsahovať aj pridané látky – cukry, farbivá či dokonca aj tuky. Typickým príkladom takého nápoja je Radler, ktorý síce neobsahuje veľké množstvo alkoholu, no za to spomínaných neželaných zložiek má v sebe dostatok.

Jednoducho platí pravidlo – čím je zloženie dlhšie, tým je fľaša plnšia pridaných látok. Tie môžu byť vskutku nebezpečné nielen ak sa jedná o priberanie, ale tiež zaplavujú a oslavujú pečeň. Príkladom takých látok sú rôzne siričitany.

Aby sme však boli spravodlivý a nekrivdili všetkým nápojom s obsahom alkoholu, tak musíme spomenúť aj fakt, že niektoré z nich obsahujú aj priaznivé látky. Napríklad také červené víno je skvelým antioxidantom vďaka látke resveratrol a trieslovinám. Pivo má zasa sedatívne látky z chmeľu a malý obsah vitamínov dôležitej skupiny B.

Alkohol = energia

Keď sme si už čo to povedali o zložení, odporúčanom množstve a rizikách spojených s nadmerným pitím alkoholu, tak sa poďme konečne pozrieť ako sa veci majú pri chudnutí. Ak ste očakávali “presnú” tabuľku, tak vás bohužiaľ sklameme. Ľudia zvyknú kombinovať alkohol veľmi v rôznych podobách a hlavne je potrebné si uvedomiť fakt, že často nejde len o čistý alkohol, ale taktiež aj o pridanú energiu z cukru.

Poďme si však povedať viac o najobľúbenejšom alkoholickom nápoji, ktorému sme venovali pár slov aj vyššie. Polliter čapovanej “desiatky” má presne 185 kalótii (780 kJ), no “dvanástka” má už ohromných 230 kalórii (960 kJ). Už chápete prečo sa hovorí, že mužom rastie pivné brucho? Väčšinou (alebo skôr nikdy) to neostane len pri jednom pive, takže z krčmy si väčšinou každý pán privezie okolo 400 – 500 kalórii (1 980 – 2 000 kJ). Áno, na prvý pohľad to vypadá nevinne. Ale uvedomte si, že sa jedná o približne 20 – 30% odporúčaného denného množstva energie.

Čím ste starší, tým horšie

Pri pití platí zákonitosť, že čím ste starší, tým váš organizmus zvláda trávenie alkoholu ťažšie. Samozrejme tým nechceme povedať, že podporujeme súčasný trend, kedy neplnoleté deti na svojich narodeninových oslavách a chatách holdujú alkoholu. Nie, to že sú mladšie neznamená, že im alkohol vážne neubližuje.

Piť alebo nepiť počas chudnutia?

Do stavu nadváhy ste sa bohužiaľ dostali sami. Je potrebné si to uvedomiť. Buď ste to docielili nevhodným stravovaním alebo v dôsledku nadmernej konzumácie alkoholu. Ak ste sa preto rozhodli zmeniť svoj životný štýl a schudnúť, tak pre zníženie hmotnosti odporúčame s alkoholom skoncovať raz a navždy.

V prípade mužského pokolenia odporúčame prestať piť aj pivo a sladké alkoholické nápoje, ženy by sa tiež mali vyhnúť napríklad šampanskému. Áno, v tomto článku sme písali aj o priaznivých účinkoch alkoholu. Niektorým ľuďom primerané množstvo alkoholu (červeného vína) prospeje, ale existuje tu aj riziko závislosti. Ale to by už bolo na inú tému a iný článok.

You Might Also Like