Ako ale správne behať, aby ste si behaním viac neublížili ako si pomohli a schudli vďaka nemu čo najviac kilogramov ako sa len dá?

Áno, beh je výborný šport. Ako ale správne behať, aby ste si behaním viac neublížili ako si pomohli? Beh, resp. behanie patrí medzi najprirodzenejšie pohyby pre naše telo. Takže pokiaľ chcete schudnúť, resp. si vylepšiť zdravie a kondíciu, behanie je na to priam stvorené. Ak neviete ako na to, nechajte si poradiť.

Čo by ste nemali podceniť pred behom

Tento odsek je povinné čítanie pre tých z Vás, ktorý sa chystajú behať prvý krát, resp. po dlhej dobe. Ale a ostatní sa môžu niečo dozvedieť. Je jedno, či chcete behať kvôli chudnutiu alebo zdraviu, nasledovné body nepodceňte

Posledné jedlo pred behaním by nemalo byť ťažké, malo by obsahovať viac sacharidov a menej tukov. Mali by ste ho zjesť minimálne 1,5 hodiny pred samotným behom – aby Vám stihlo vytráviť. Pokiaľ jete pred behom napríklad olovrant tak stačí , aby to bolo aspoň 1 hodinu vopred Zvoľte si vhodné oblečenie a obuv. Oblečenie by malo byť priedušné a obuv určená na behanie.

Najlepšie bude ak nebudete behať po asfalte, preferujte radšej prírodné chodníky, škvarové ovály.

Rozvička, resp. strečing nesmie chýbať, mnohí ho stále považujú za stratu času, ale ak ho vynecháte, ľahko sa môže stať, že už po pár minútach si privodíte nejaké zranenie a Vaše chudnutie alebo snaha o zdravší životný štýl dostane poriadnu trhlinu. Zranenia bývajú rôzne, niektoré Vás vyradia na pár dní, ale často sa stáva, že sú to týždne, kým budete môcť opäť začať behať. Takže tých pár minút na strečing si určite nájdite.

Ako správne behať?

Správna technika behu a dýchanie pri behu je alfa a omega celého behania. Rozhoduje o tom, či budete mať z dlhodobého hľadiska z behania radosť alebo starosť. Či Vám budú kilá ubúdať a bude sa zlepšovať kondícia, alebo či Vás začnú bolieť kĺby.

Ako správne behať – došľap chodidla

Došľap pri behu bi mal byť prirodzený, stlmený– najlepšie je, keď mierne dopadnete na pätu a záťaž sa postupne prenáša z päty ku špičke. Vyvarujte sa pri behu dopadu na špičku. Tento pohyb je pre telo neprirodzený a môže Vám nesprávne zaťažiť končatiny

Ako správne behať – držanie tela

Telo by pri behu malo byť vzpriamené – vystreté, optimálny je mierny náklon smerom dopredu, ruky sú jemne pokrčené a ramená uvolnené.

Ako správne behať – dýchanie pri behu

Správne dýchanie pri behu Vám umožní dlhší beh – viac zvládnete. Tak ako správne dýchať pri behu?

Dýchanie by malo byť hlboké, pretože plytké dýchanie nedá Vášmu telu dosť kyslíka. Takže dlhý nádych a následne dlhý výdych. Napríklad jeden nádych môže mať dĺžku dvoch až troch krokov. Taktiež i výdych.

Nadychovať by sme sa mali nosom a vysychovať ústami. Pre naše telo je to prirodzené a najmä v zime je to aj prevencia voči angíne (sme na ňu náchylnejší pri dýchaní ústami).Znie to síce jednoducho, ale problém nastáva ak na to nie ste zvyknutý a dýchate len ústami. Pokiaľ nie ste naučený dýchať nosom, po pár metroch zistíte, že Vám chýba kyslík a nadýchnete sa ústami. Jednoducho nadychovať sa nosom pri behu je správne, ale vyžaduje to tréning. Najskôr sa snažte nadychovať nosom pri chôdzi, neskor pri rýchlej chôdzi atď.

Ako správne behať – tepová frekvencia

Závisí najmä od toho, kvôli čomu beháte. Ak je to kvôli chudnutiu, tepová frekvencia, by sa mala pohybovť okolo 130. Z toho vyplýva, že na chudnutie je ideálny skôr pomalší beh. Takéto tempo, resp. výška tepu je vhodná aj pre rekreačných bežcov.

Ako správne behať – dĺžka behu

Pokiaľ ste úplný začiatočník a nemáte kondíciu, najskôr si 2-3 krát beh nahraďte 30-45 minútovou rýchlou chôdzou. Až na 3. 4. Krát sa pustite do behania. Nie je hanba na začiatku behať len pár minút. Ak nevládzete, bežte napríklad 1-2 minúty a 1-2 minúty kráčajte a pod. Jednoducho prispôsobte sa možnostiam svojho tela a zdravia.

Pokiaľ idete behať s niekým, kto má lepšiu kondičku, nesnažte sa mu vyrovnať a zvoľte si svoje tempo.

You Might Also Like